Lohikunta Oy, Juhana Herttuan puistokatu 18, 20100 Turku
+358 207 479 540

HS 5.7.2016

Norjan lohen hinta jopa kaksinkertaistunut viime vuodesta – yhä useampi suomalainen jättää kalliin kalan kauppaan

Norjalaisen lohen hinta on noussut koko tämän vuoden alkupuoliskon ajan.

Suomalaisten suosima norjalainen lohi on nykyään entistä tyyriimpi ruoka. Sen hinta on noussut koko tämän vuoden alkupuoliskon ajan.

Keskon ostojohtaja Jyrki Karlssonin mukaan Suomessa Norjan lohi maksaa kuluttajalle nyt 50 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Norjan lohen hinta on noussut myös S-ryhmän kaupoissa. S-ryhmän valikoimapäällikkö Elias Lehtisen mukaan lohen vähittäishinta elää jatkuvasti maailmanmarkkinahintojen mukaan. Nyt Norjan lohen hintataso on jopa kaksinkertainen viime vuoteen verrattuna.

Lehtinen kertoo, että lohifile, joka olisi vuosi sitten maksanut 10 euroa, maksaa nyt 18 euroa.

Kallis hinta on saanut suomalaiset harkitsemaan Norjan lohen ostamista aiempaa tarkemmin. Yhä useampi jättää norjalaisen lohen kalatiskiin.

S-ryhmällä norjalaisen lohen myynti on laskenut kymmenillä prosenteilla vuodentakaiseen verrattuna. Keskolla vastaava luku on parinkymmenen prosentin luokkaa.

”Me suomalaiset olemme lohikansaa. Norjan lohi on ollut hyvin hallitsevassa asemassa, ja hintojen nousu tietenkin vaikuttaa kysyntään”, sanoo Karlsson.

Hinnan laskua ei ole näköpiirissä lähiaikoina Keskolla eikä S-ryhmällä.

”Varmasti moni kuluttaja tinkii tällä hetkellä lohen kulutuksestaan”, S-ryhmän Lehtinen kertoo.

Keskon Karlsson uskoo, että kalliin lohen ajat jatkuvat vielä jopa vuoden.

Karlsson näkee norjalaisen lohen hinnan kallistumisessa yhden valopilkun. Se on nimittäin suunnannut suomalaisten kiinnostusta kohti kotimaista kirjolohta ja järvikaloja.

Jopa roskakalana pidetty särki kiinnostaa suomalaisia aiempaa enemmän, vaikka suhteellisesti sitä myydään hyvin vähän.

Keskon tilastojen mukaan suomalaisten kulutustottumukset ovat jo nyt muuttuneet. Kalaa ostetaan saman verran kuin ennenkin, mutta norjalaisen lohen sijaan kauppakoriin lastataan kirjolohta tai muita kalatuotteita.

”Norjan lohi on ollut hallitsevassa asemassa, koska sitä on niin helppo käyttää. Kun hinta nousee paljon, aletaan katsoa, mitäs muita kaloja täällä on myynnissä.”

Lohi on sesonkituote, ja sen hinta vaihtelee myös tavallisena vuotena. Nyt alalla on kuitenkin suuria muutoksia, jotka vaikuttavat hintaan pysyvämmin kuin vuodenajan vaihtelut.

S-ryhmän ostojohtaja Kim Strömsholmin mukaan Norjan lohen hinnan kasvun taustalla on monta syytä.

Hinnat kasvavat, koska lohen kysyntä kiihtyy maailmanlaajuisesti ja Norjan lohikannat ovat olleet viime aikoina tavanomaista pienemmät.

Lisäksi maailman toisiksi suurimman lohentuottajamaan Chilen kalakannat ovat pienentyneet, koska viime vuoden lopussa myrkyllinen levä aiheutti alueellisesti suurta vahinkoa.

Linkki Helsingin Sanomien uutiseen