Lohikunta Oy, Juhana Herttuan puistokatu 18, 20100 Turku
+358 207 479 540

Ajankohtaista

Tiedote 19.7.2017

Miten kirjolohen kasvatusta saadaan lisättyä nopeasti Tutkimusten mukaan kuluttajat haluavat syödä vastuullisesti ja ekologisesti kasvatettua kotimaista kalaa. Myös kauppa haluaa lisätä kotimaisen kalan tarjontaa. Kotimaiset kalankasvattajatkin haluavat lisätä kasvatuksen määrää merkittävästi. Siihen pyrkii myös valtioneuvoston joulukuussa 2014 hyväksymä vesiviljelystrategia. Kotimaisen kasvatuksen lisääminen ei kuitenkaan käytännössä ole mahdollista, jos lupaviranomaiset eivät myönnä kasvatuslupia. Kasvatuslupia ulkomerelle ja…
Read more

Tiedote 12.7.2017

Kalankasvatuksen lupakäytännöissä rutkasti parannettavaa Pro Kala ry järjesti SuomiAreenan yhteydessä avoimen keskustelutilaisuuden siitä, miten kotimaisen kalan osuutta ruokapöydissämme saadaan nostettua. Aihe on erittäin tärkeä, sillä kalatarjonnassa on nykyisin selkeä vinoutuma, kun kaikesta Suomessa kulutettavasta kalasta vain noin kuudesosa on kotimaista. Esimerkiksi lohta ja kirjolohta tuodaan Norjasta ja Ruotsista vuosittain noin 35 miljoonaa kiloa. Kun kirjolohta…
Read more

Tiedote 14.6.2017

Toimisto/liiketilaa vuokrattavana Lohikunnan rakennuksesta Turun satamasta vuokrattavana katutason toimisto/liiketilaa, joka koostuu kolmesta eri huoneesta (20,5 m2 + 14,4 m2 + 12,8 m2). Lisäksi sosiaalitilat yhteiskäytössä. Mahdollisuus myös varastotilaan. Tilat heti vapaana. Pihalla runsaasti pysäköintitilaa. Vuokra 8,50 €/m2/kk + alv. Tiedustelut: tj Heikki Mäkinen puh. 0400 828754.

HS 11.6.2017

Kirjolohelle on saatava lisää kasvatuslupia Kirjolohta on kasvatettu Suomessa ammattimaisesti 1970 -luvulta lähtien. Nykyisin tuotannon määrä on vakiintunut noin 12 – 14 miljoonaan kiloon vuodessa. Silti suomessa syötävästä kalasta vain noin kuudesosa on kotimaista. Norjasta tuodaan Suomeen lohta vuosittain noin 25 miljoonaa kiloa. Myös Ruotsista tuodaan kirjolohta vuosittain noin 10 miljoonaa kiloa. Lohen tuonti on…
Read more

Kala & Kauppa 2/2017

Kala & Kauppa 2/2017     Mika Remes Lohikunta tulee taas Vuonna 1975 perustettu turkulainen Lohikunta on elänyt vahvasti suomalaisen kalankasvatuksen ja kalatukkukaupan ylä- ja alamäet. Nyt mittarit osoittavat vahvasti yläviistoon. Lohikunta aikoo menestyä jatkossa laadulla ja hyvillä tuotteilla. Lohikunnan kirjolohelle on löytynyt kysyntää Japanista asti. Kalankasvattajien osuuskunnaksi ja jäsenyritysten kasvattaman kalan markkinointikanavaksi alun perin perustettu Lohikunta toimii…
Read more

Tiedote 5.6.2017

Annospalaleikkuri valmiina palveluun Lohikunta on hankkinut uuden annospalaleikkurin, jolla kalafileistä voidaan tehdä sekä määrämittaisia että määräpainoisia annospaloja. Laitteessa on monipuolinen ohjelmisto, jolla leikattavat annospalat voidaan optimoida kunkin asiakkaan haluamiksi. Leikkurilla voidaan tehdä sekä nahallisia että nahattomia paloja. Lisätietoa annospaloista saa myyjiltämme.

Tiedote 19.5.2017

Kirjolohipihvit valikoimiin Kirjolohipihvit on lisätty Lohikunnan valikoimiin. Pihveihin käytetään kala-aineksena pelkästään kirjolohta ja sen osuus valmiista tuotteesta on peräti noin 80 %. Kirjolohipihvit ovat rasiapakattuja. Tällä hetkellä on saatavana irtomyyntiin tarkoitettuja rasioita, joissa pihvejä on 2 kg. Myöhemmin valikoimiin tulee myös kuluttajakoon rasiat (300 / 360 g).

Tiedote 9.5.2017

Lohimauste valikoimiin Lohikunnan valikoimiin on saatu oma lohimauste. Sen reseptiikkaa on hiottu alkuvuoden aikana ja nyt kokonaisuus on saatu mieleiseksi. Mausteseoksessa on käytetty hienorakeista merisuolaa (40 %), jonka ympärille on rakennettu makumaailmaa mm. yrteillä ja pippureilla. Yrtit antavat seokselle myös kivan vihreän värin. Makeutta seokselle antaa ruokosokeri ja myös sitruuna tuo kokonaisuuteen oman säväyksensä. Lohimauste…
Read more

Tiedote 24.2.2017

Lohikunnan tuotannollinen toiminta käynnistyy uudelleen Tuotantotiloissamme toiminut alihankkijamme on jo usean vuoden ajan huolehtinut myös Lohikunnan tuotannosta. Viime vuoden joulukuussa hyväksytyn uuden strategian jatkoksi palautamme nyt tuotannon omiin käsiimme huhtikuun alusta lukien. Uuden strategiamme kulmakivinä ovat kasvu ja kansainvälistyminen. Niihin panostamme tuotteidemme korkealla laadulla ja kiinnostavalla tuotevalikoimalla. Omalla tuotannolla tähän on aiempaa paremmat mahdollisuudet. Kevään aikana tuomme…
Read more

Tiedote 17.2.2017

Lohikunnalle uusia tavaramerkkejä Lohikunnan logon yhteydessä oleva slogan ”My Kiss is Kirjolohi” on rekisteröity tavaramerkiksi. Slogan on  johdettu kirjolohen tieteellisestä nimestä, joka on Oncorhynchus mykiss. Logo on otettu käyttöön kuluttajapakkauksissa jo viime syksynä ja se tulee näkymään myös tämän kevään aikana markkinoille tulevissa uusissa tuotteissa. Myös slogan ”punaista kultaa Suomesta” on rekisteröity Lohikunnan tavaramerkiksi. Sitä tullaan…
Read more